środa, 30 września 2015

DLA RODZICÓW


Wiek naszych dzieci jest niezmiernie ważnym okresem w rozwoju dziecka. Cechuje się intensywnym rozwojem sprawności ruchowej, w tym manualnej. Sprawność manualna jest istotna w życiu codziennym dziecka, wiąże się z wykonywaniem czynności samoobsługowych, manipulacyjnych. Osiągnięty stopień sprawności manualnej decyduje w dużej mierze o powodzeniu dziecka w szkole. Od tego zależy, jak opanuje ono zdolność pisania.
Głównym celem ćwiczeń doskonalących sprawność manualną jest usprawnianie motoryki małej dziecka tj. płynności i precyzji ruchów mięśni dłoni, palców i nadgarstka, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy. Dobór tych ćwiczeń uzależniony jest od poziomu sprawności manualnej konkretnego dziecka. Można stosować je kolejno, bądź pominąć któreś z nich. Są to:
Ø Ćwiczenia rozmachowe, które mają na celu rozluźnianie napięcia mięśni ramienia i przedramienia, wyzwalanie ruchów płynnych i powolnych np.:
- zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami poziomymi lub pionowymi z zachowanie kierunku od strony lewej do prawej, z góry na dół
- zamalowywanie dużych konturów rysunków
- pogrubianie konturów dużych rysunków i form geometrycznych
- rysowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania płynnym, ciągłym ruchem
- malowanie dużych form kolistych.
Ø Ćwiczenia manualne, których celem jest usprawnianie małych ruchów ręki tj. dłoni, nadgarstka i palców, rozwijanie koordynacji ruchów rąk ze wzrokiem, wyrabianie elastyczności działania rąk, ramion i barków np.:
- nawlekanie koralików
- przewlekanie sznurków przez otwory
- zwijanie sznureczka według wzoru
- układanie obrazków, klocków, figur geometrycznych według wzoru i bez wzoru
- montowanie konstrukcji z gotowych elementów
- lepienie w plastelinie, glinie, masie solnej lub papierowej zaczynając od form prostych (wałeczki, kuleczki) do form bardziej złożonych (przedmioty, rośliny, zwierzątka)
- wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności ( cięcie po linii prostej, łamanej i falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków)
- wydzieranki
- naklejanki
- składanki papierowe (orgiami)
- stemplowanie
- kalkowanie
- rysowanie
- malowanie
Ø Ćwiczenia graficzne, których celem jest usprawnianie drobnych ruchów ręki ułożonej w pozycji pisani, wrabianie nawyku prawidłowego posługiwania się przyborami do rysowania i pisania, wyrabianie umiejętności stopniowego przesuwania ręki zg. z kierunkiem pisania, doskonalenie koncentracji uwagi, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej np.:
- rysowanie wzorów po śladzie
- pogrubianie konturów
- kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną
- rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów
- zamalowywanie kredkami, farbami małych przestrzeni
- wypełnianie konturów za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych z zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu
- rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze (wodzenie po wzorze, kończenie rozpoczętego wzoru, odwzorowywanie)
- rysowanie szlaczków obrazkowych
- odtwarzanie układów linearnych z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kolorem lub kształtem
- dowolne rysunki kredkami świecowymi lub ołówkowymi
- łączenie linią ciągłą punktów
W ćwiczeniach tych obowiązuje zasada stopniowania trudności tzn. przechodzenie od wzorów łatwych do coraz trudniejszych. Pamiętać należy przy tym, aby podać dziecku instrukcję kreślenia wzoru bądź litery zgodnie z kierunkiem pisania. A jeśli to nie wystarcza dziecku, wówczas kilkakrotnie wodzimy jego ręką dany wzór, literę.
Mówiąc o sprawności manualnej należy zwrócić uwagę na ćwiczenia usprawniające nieprawidłowo napięty tonus mięśniowy ręki:
§  Podwyższony (napięty) tonus mięśniowy, występuje wówczas gdy dziecko kładzie zbyt duży nacisk na narzędzie do pisania. Ćwiczenia zmniejszające napięcie mięśni ręki powinny być oparte na materiale miękkim tj. wata, sypkie produkty np.
ugniatanie waty, bibuły
- rysowanie na materiałach sypkich tj. piasek, mąka, kasza
- malowanie akwarelą.
§  obniżonym tonusem mięśniowym mamy do czynienia wówczas, gdy nacisk narzędzia jest za słaby. Ćwiczenia tutaj powinny zwiększyć napięcie mięśni ręki u dziecka np.
- uderzanie o twarde podłoże
- kalkowanie
- modelowanie w mydle, modelinie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz