Dla rodziców



Jak mogę pomóc swojemu dziecku? 

1. Przygotuj z dzieckiem plan lekcji z wyraźnie zaznaczonymi numerami sal. 

2. We wrześniu poproś dziecko o sporządzenie listy uczących je nauczycieli 

3. Powiadom wychowawcę o szczególnych zaleceniach wobec dziecka ( np. ze względu na stan zdrowia). 

4. Od początku zwracaj uwagę, aby dziecko zapisywało, co ma zadane- pisemnie i ustnie; odpytuj wyrywkowo. 

5. Nie utożsamiaj dziecka z oceną. Zwracaj raczej uwagę na umiejętności zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej; radzenia sobie w sytuacjach problemowych. 

6. Ustal z dzieckiem, że odrabia lekcje tego dnia, kiedy są zadane. 

7. Chwal dziecko za postępy- nie za oceny. 

8. Pozwalaj na wspólne z kolegami odrabianie lekcji, ale kontroluj je. 

9. Pozwól na odrabianie lekcji od tych przedmiotów, które lubi. 

10. Zapewnij dziecku przy pracy umysłowej bezwzględny spokój. 

11. Pomóż mu w organizacji czasu wolnego- nuda to największy wróg. 

12. Pozwól dziecku oswoić się z nową sytuacją, dopiero później zaproponuj zajęcia dodatkowe. 

13. Zostaw dziecku czas wolny na swobodny wypoczynek i nieprzewidziane planem zajęcia. 

14. Współpracuj z wychowawcą i nauczycielami uczącymi Twoje dziecko 

15. Korzystaj z oferowanej Ci przez nauczycieli, pedagoga pomocy, 

16. Interesuj się postępami dziecka w nauce i zachowaniu przychodząc w pierwsze wtorki miesiąca. 

To tylko najważniejsze zmiany, jakie czekają przyszłych czwartoklasistów, a także rady, w jaki sposób pomóc dziecku przekroczyć próg klasy czwartej.




Fragmenty publikacji:
 Małgorzaty Rożyńskiej 
,,Jak pomóc dziecku w nauce czytania i pisania – kurs dla rodziców uczniów klas I–III”

JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO CZYTANIA

Drogi Rodzicu, czytanie książek może stać się najpiękniejszą zabawą Twojego dziecka, pod warunkiem, że polubi ono czytanie. Motywacja i  chęć do czytania rozwijają się już od wieku niemowlęcego, przede wszystkim przez doświadczenie wspólnego czytania książek z  rodzicami. Dzięki takim praktykom spontanicznie wyzwala się u dziecka potrzeba opanowania umiejętności czytania oraz chęć poznawania funkcji pisma – dziecko zaczyna naturalnie wykazywać pragnienie praktycznego wykorzystywania tekstów.

W jaki sposób wzmacniać w dziecku wiarę we własne siły?

 Odwołuj się do wcześniejszych, pozytywnych doświadczeń dziecka lub sytuacji, w których dobrze poradziło się z zadaniem.
 Powtarzaj od czasu do czasu dziecku to, co już wie i potrafi.
 Mów dziecku, że wierzysz w jego sukces.

CO ROBIĆ, ABY DZIECKO POLUBIŁO CZYTANIE?

Wdrażaj dziecko do okazywania szacunku książkom. Pokaż dziecku, że książkę należy traktować jak dobrego przyjaciela: przygotujcie ładne zakładki, po przeczytaniu dziecko zawsze odkłada książkę na półkę.
Stosuj wzmocnienia pozytywne (pochwały, nagrody), pamiętając, aby wcześniej ustalić zasady ich przyznawania. Zaproponuj dziecku, że będzie zbierało do słoiczka fasolki (kapsle) jako punkty za codzienny trening czytania (10–15 minut). Ustalcie liczbę fasolek (np. 30 sztuk = miesiąc), którą wymienisz na nagrodę dla dziecka (np. wycieczka rowerowa, wyjście do kina).
Zachęcaj dziecko do uczenia się na pamięć krótkich wierszyków i rymowanek. Pomagaj dziecku je zapamiętać przez powtarzanie w różnych sytuacjach, na przykład na spacerze. Zachęcaj dziecko do tworzenia własnych opowiadań, wierszyków i ilustracji. Zaoferuj dziecku pomoc w zapisywaniu wymyślonej przez nie treści.
Załóż w domu kącik do czytania. Stoliczek, lampka, pufy (krzesełka), maskotka, książeczki odpowiednie dla dziecka, czasopisma, wskaźnik itp.
Pokazuj dziecku, że umiejętność czytania jest niezbędna w codziennych sytuacjach. Proponuj dziecku także praktyczne teksty do czytania: przepis na zrobienie kisielu lub ciasta, rozkład jazdy pociągu w internecie, nazwiska i numery telefonu do znajomych w telefonie, przepis prania z metki na sweterku, datę i imiona z kalendarza itp.
Czytaj dziecku bajki terapeutyczne*. Skutecznie pomagają obniżyć lęk u dziecka, zmienić myślenie o samym sobie, odnaleźć własne odczucia i powiązać je z wydarzeniem. Dziecko ma możliwość dostrzec, że inni też mają podobne problemy oraz zaobserwować sposób reagowania na nie. Jeśli dziecko zauważa, że bohater jest nagradzany za właściwe reakcje i odpowiednie zachowania, zaczyna podobnie (pozytywnie) myśleć i naśladować skuteczne sposoby działania. W ten sposób nabywa nowe kompetencje i wzmacnia swoje poczucie wartości. *Polecam ORTOGRAFFITI z Bratkiem – bajki terapeutyczne, w których występuje Bratek, pokazują dziecku najbliższą rzeczywistość, ukazują wzory zachowań, pobudzają do myślenia. Bohater pomaga w pokonywaniu trudności, cierpliwie wspiera w przełamywaniu lęku przed czytaniem oraz ciepło motywuje do wysiłku, ma ogromny wpływ na wzbudzenie zainteresowania czytaniem. Dzięki tym zabiegom można się spodziewać, że wzrośnie u dziecka poczucie kompetencji i wiara we własne siły.
Zapoznaj dziecko z miejscami, gdzie można książkę lub czasopismo wypożyczyć bądź kupić. Wybierz się z dzieckiem do księgarni i biblioteki, zwróć uwagę na to, czym dziecko szczególnie się interesuje (zwierzętami, sportem, fantastyką), aby do jego pasji dobrać odpowiednią literaturę. Odpowiedni dobór literatury do czytania będzie rozwijać jego pasję do czytania.

WSKAZÓWKI na NIE, czyli czego należy się wystrzegać każdego dnia:

 Nie zawstydzaj dziecka komentarzami, które podkreślają jego trudności w czytaniu (Musisz czytać, bo inne dzieci będą się z ciebie śmiać).
 Nie wypowiadaj komentarzy, które wzbudzają u dziecka poczucie winy, że wolno czyta lub popełnia błędy (Czytasz najgorzej z całej klasy).
 Nie wymagaj od dziecka czytania na głos na forum grupy (klasy szkolnej), jeśli nie jest do tego gotowe. Poinformuj o tym nauczyciela.



Ogólne zasady, o których warto pamiętać pomagając dziecku w nauce:


  • Rodzice powinni zachęcać swoje dzieci do tego, aby uczyły się codziennie – choćby po troszeczku.
  • Nie ma jakiegoś jednego, dobrego dla wszystkich dzieci miejsca do nauki, warto w tym względzie pozostawić dzieciom swobodę, ale musi to być miejsce gdzie można się przez dłuższy czas skoncentrować się.
  • Lepiej jest wyznaczać sobie cel, co się chce osiągnąć niż wyznaczać czas jaki poświęci się danemu przedmiotowi.
  • Choć dzieci często się rozpraszają, więcej osiągną, pracując nieprzerwanie przez dłuższy czas – należy poświęcać nauce wystarczająco dużo czasu, ale nigdy tyle, by stała się nudnym i ciężkim obowiązkiem.
  • Rodzice muszą być dla dziecka żywym przykładem tego, co chcą, aby szanowało i naśladowało.
  • Rodzice mają obowiązek aktywnego udziału w edukacji dziecka.

Powodzenia i radości we wspólnym zdobywaniu nowych umiejętności.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz