wtorek, 7 czerwca 2016

Poznajemy swój region - wycieczka na Górę Św. Anny

Park Krajobrazowy „Góra Św. Anny” to jedno z niewielu miejsc na mapie Polski, gdzie na stosunkowo niewielkim obszarze  można zobaczyć jedne z najładniejszych i dobrze zachowanych profili środkowego wapienia muszlowego z liczną dobrze zachowaną fauną. Trwające niegdyś procesy geologiczne były bardzo złożone. Dominującym elementem krajobrazu są pola uprawne, które jak morskie fale oblewają ze wszech stron wyniesienie Garbu Chełma. Wygląd przyległych terenów zawdzięczamy zlodowaceniu skandynawskiemu, które ostatecznie ukształtowało krajobraz. Wycofujący się lądolód pozostawił po sobie materiał piaszczysty oraz mniejsze i większe głazy narzutowe, które licznie występują na polach.

W północno-wschodniej części parku, dobrze widoczne są pokrywy lessowe, w których woda wyrzeźbiła malownicze wąwozy oraz suche doliny.

Wycieczka umożliwiła nam ciekawe zajęcia w terenie oraz aktywne nauczanie.
Obszar geoparku mieści się w całości na terenie parku krajobrazowego i zajmuje ponad połowę jego powierzchni. Na jego terenie zaprojektowana została ścieżka geologiczna o długości 10 kilometrów. Ścieżka łączy najciekawsze przyrodniczo-geologiczne miejsca: geostanowisko nefelinitów, Dolinę „Krowioka”, amfiteatr skalny, rezerwat „Biesiec” oraz kamieniołom Ligota Dolna. Na trasie mieści się 11 geostanowisk, z tablicami informacyjnymi, które w ciekawy i przystępny sposób opisują poszczególne miejsca. Ścieżka geologiczna w większości miejsc została poprowadzona po istniejących już szlakach turystycznych, dlatego bez problemu można ją przemierzać pieszo. Tak właśnie jak my to zrobiliśmy, aby dodatkowo zaserwować sobie ruch na świeżym powietrzu.
            Ze względu na lokalizację geoparku na terenie Parku Krajobrazowego „Góra Św. Anny”, dodatkowo mogliśmy wzbogacić swoją wiedzę poznając również walory historyczno-kulturowe tego miejsca. Naszym przewodnikiem po Parku Krajobrazowym był Pan Piotr Prusko, tato Franusia z I a. Pięknie opowiadał nam o walorach geologicznych parku. Po skończonych zajęciach w geoparku udaliśmy się na zajęcia sportowo - rekraacyjne. Mogliśmy się tam bawić, grać w piłkę i zjedliśmy smaczną kiełbaskę z grilla oraz pyszne ciasto, które upiekła mama Martusi, Pani Katarzyna Szaradowska. Naszym opiekunem na wycieczce, oprócz Pani, była babcia Marlenki Pani Halina Herma, której serdecznie dziękujemy.

Wyruszamy

Czasami mieliśmy pod górkę

Odpoczynek na trasie

Prelekcja w terenie

Podziwiamy owce, które konserwują geopark

Wracamy do szkoły

SERDECZNIE DZIĘKUJEMY

Wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że nasza wycieczka była taka udana